WELLNESS WEDNESDAY: JÄNNITTÄMISESTÄ

IMG_4074

Oon aina ollut kova jännittäjä. Vatsaa kipristelee, kädet tärisevät ja sydän hakkaa. Tekee mieli perääntyä, mutta mieli ei anna periksi. Loppujen lopuksi jännitys hälvenee ja jännittävästä tilanteesta pystyy nauttimaan.

Kuulostaako tutulta?

Jännitys ilmenee monilla eri tavoilla. Mulle suurimpia oireita ovat aina olleet vatsakipu ja ärtyneisyys – pienikin vastoinkäyminen saa mut jännittyneenä räjähtämään.

IMG_3996
thumb_IMG_4006_1024-side

Oon esiintynyt pienestä pitäen. Alakoulussa lauloin kuorossa ja perustin bändin, jonka solistina toimin. Muutamaa vuotta myöhemmin tanssi tuli osaksi elämääni ja esiintymisestä tuli rutiinia – SM- ja MM-lavat sekä konserttisalit tulivat tutuiksi.

Silti mua jännittää edelleen ennen esiintymistä aina ihan vietävästi. Tanssiaikoina jännitys purkautui usein ennen esitystä kiukkuna läheisiä kohtaan – en edes halua muistaa, kuinka monet huudot äitini on saanut osakseen laittaessaan hiuksiani ja meikkiäni ennen kisalavalle astumista. Muistan myös erään MM-kisareissun, jolla olimme siskoni kanssa kisaamassa duolla. Siskoni kieltäytyi laittamasta irtoripsiä ja suutuin hänelle niin verisesti, että menimme lavalle riidoissa.

IMG_4076
thumb_IMG_4079_1024-side

Jännitys ei siis hälvene kokemuksenkaan myötä täysin, mutta harjoitus tekee mestarin. Tärkeintä onkin jännityksen hallitseminen, jotta jännitys ei saa yliotetta. Vaikka ennen jokaista tanssiesitystä mua oksetti, tärisytti ja kiukutti, pystyin lavalla aina parhaaseen suoritukseeni ja onnistuin jopa nauttimaan jännittävästä tilanteesta. Jännityshän on oikeasti hyvä juttu – se auttaa puskemaan uskomattomiin suorituksiin.

Kolme keinoa, joilla oon itse onnistunut hallitsemaan jännitystä:

1. Hyväksy jännittäminen
Ensimmäinen steppi on jännittämisen hyväksyminen. Jännittäminen kuuluu esiintymiseen – ja kuten sanottu – se on vaan positiivinen asia. Hyväksy jännityksen tuomat oireet ja muistuta itsellesi, että jokainen jännittää enemmän tai vähemmän. Jos jännityksestä pyrkii kokonaan eroon, voi jännittämisestä tulla kierre, joka ruokkii itse itseään.

2. Mielikuvaharjoittelu
Muistan monet kerrat, kun kuvittelin kisatilanteen mielessäni ennen tärkeitä tanssikisoja. Mietin jo etukäteen, miten jännittävä esiintymistilanne etenee, miten onnistun tanssisuorituksessani ja miten hyvältä esiintyminen tuntuu. Mielikuvaharjoittelu auttoi mua hallitsemaan jännitystä ja sille kannattaa ehdottomasti antaa mahdollisuus. Pähkinänkuoressa: kuvittele jännittävä tilanne etukäteen mielessäsi ja tsemppaa itseäsi onnistumaan.

3. Älä vaadi itseltäsi täydellisyyttä
Aina jännittävä tilanne ei mene putkeen, mutta se ei haittaa. Elämässä saa epäonnistua ja sen hyväksyminen jo ennen jännittävää tilannetta auttaa hallitsemaan jännitystä. Tietysti aina on tärkeää pyrkiä parhaimpaansa, mutta itseä ei saa ruoskia liikaa, jos kaikki ei menekään putkeen. Itselleni on sattunut esiintyessä paljonkin erilaisia kommelluksia, mutta kaikesta on selvitty.

thumb_IMG_4082_1024-side
IMG_4066

takki Zara // neule, kipparilakki ja kengät H&M // mekko Abercrombie & Fitch

Ei kommentteja