ISLANTI ROADTRIP PÄIVÄ 2: VÍK

Toisena Islanti-päivänä lähdimme aikaisin aamulla ajamaan kohti etelää ja Víkin rantakylää. Mukaamme lähti myös Kaisan kämppis Meerit ja ruotsalainen vaihtari Anna, joten automme oli täynnä tyttöjä. Tunnelma oli odottava, vaikka sää olikin hieman sateinen. Ihme kyllä, tämä päivä oli ainut sateinen päivä koko reissulla – Islanti todella näytti parastaan!

Ensimmäinen pysäkkimme oli kuuluisa Seljalandsfoss. Vesiputous oli todella näyttävä ja sen pääsi myös kiertämään takakautta. Paikka oli täynnä turisteja, vaikka ilma olikin sateinen ja harmaa. Vinkkinä vesiputouksen kiertäville: laittakaa sadevaatteet päälle, sillä vesiputouksen lähellä kastuu varmasti.

iceland2.1-side

Seljalandsfoss

iceland2.9

matkalla Seljavallalaug poolille

Seljalandsfossilta lähdimme ajamaan kohti Seljavallalaug poolia. Olin nähnyt paikasta ihan mielettömiä kuvia, joten halusin ehdottomasti vierailla altaalla. Kaisa kertoi, että uimaan ei kannata vaivautua, sillä vesi on todella kylmää – etenkin näin talviaikaan. Se ei kuitenkaan haitannut, sillä halusin paikalle lähinnä maisemien vuoksi.

Seljavallalaugille johtava hiekkatie on todella kuoppainen, joten suosittelen tulemaan paikalle nelivedolla. Me sinnittelimme pienellä Volkswagen Golfilla ja pelkäsimme koko ajan rengasrikkoa. Selvisimme kuitenkin perille ja parkkipaikalta lähdimme kävelemään altaalle tihkusateessa. Toivoin koko ajan, että aurinko tulisi esiin, mutta paikalle päästyämme taivas repesikin täysin ja tuuli yltyi mahdottomaksi. Tytöt totesivat, että nopeasti muuttuvat sääolosuhteet ovat tyypillistä Islantia. Olin varautunut sateeseen, mutta totta puhuen silti harmitti, etten päässyt nauttimaan Seljavallalaugin maisemista kunnolla. Tämä kohde täytyy siis nähdä uudestaan paremmalla säällä!

iceland2.4

Seljavallalaug poolilta lähdimme Skógafossin vesiputoukselle. Sää oli edelleen sateinen ja tuulinen, joten emme viihtyneet putouksella kauaa. Olimme kastuneet litimäriksi aikaisemmin, joten halusimme vain lämmitellä autossa. Suosittelen Islantiin matkustavia pakkaamaan paljon vaihtovaatteita mukaan – roadtrippaaminen märillä vaatteilla kylmissään ei ole kovin mukavaa. Inhottavista sääolosuhteista huolimatta Skógafoss oli vaikuttava näky. Portaita pitkin pääsee myös halutessaan kiipeämään vesiputouksen yläpuolelle.

iceland2.14-side

Skógafoss

Skógafossilta jatkoimme matkaamme kohti Víkin kylää. Ehdimme onneksi kuivua ennen seuraavaa etappia ja suuntasimmekin energisinä kohti Black Sands Beachia. Rannan nimi tulee siitä, että se on täynnä mustaa laavahiekkaa. Rantaan osuvat aallot olivat aivan valtavia – Atlantti todella näytti voimansa. Rannalla sijaitsee myös tunnettu Reynisfjara -kivimuodostelma.

iceland2.18

Black Sands Beach

Laavarannalta suuntasimme vielä Víkin kylään illalliselle, jonka jälkeen ajoimme väsyneinä kotiin. Illalla Reykjavikiin päästyämme pääsimme todistamaan taivaalla tanssivia revontulia, joista jopa paikalliset olivat innoissaan. Revontulet olivat kuulemma harvinaisen suuria ja värikkäitä – ihan mieletön tuuri, että pääsin matkani aikana todistamaan tämän upean näyn. Islanti on kyllä maaginen paikka!

iceland2.16-side

ihana Víkin kylä

Psst. Jos et ole vielä lukenut reissun ensimmäisestä päivästä Golden Circlellä, klikkaa tästä.